Olby har rätt-svårt att cykla i centrum

Insändare
PUBLICERAD:
Insändarskribenten håller med om att Skövde kommun starkt har försämrat framkomligheten för cyklister i centrum.
Foto: Magnus Andersson/TT
I SLA (1 juni) har Anders Olby i en mycket genomtänkt analys beskrivit hur Skövde kommun starkt har försämrat framkomligheten för cyklister i centrum.

Jag delar helt hans beskrivning. Svaret från gatu- & naturchef David Einarsson (SLA 10 juni) känns direkt byråkratiskt. Att uttrycka “Vi arbetar aktivt för att förbättra” känns vilseledande. Att hänvisa till Stockholm likaså. I Stockholm förs en mångårig debatt med Transportstyrelsen om att öppna upp dubbelriktade cykelbanor på enkelriktade bilgator. Rådhusgatan mellan Sandtorget och Hertig Johans torg saknar trottoarer och fotgängarna där går oftast mitt i gatan. Inte särskilt klokt att blanda fotgängare, cyklister, motorcyklar, bilar och lastbilar på denna gatstump. Därför - stäng av all motorcykel- och biltrafik på denna gata förutom taxi och varubilar. Det finns inget behov av att släppa in privatfordon där och det känns galet att man kan köra rakt igenom en restaurangverksamhet. Markera dubbelriktade cykelbanor i mitten så att fotgängarna bättre utnyttjar gatans bredd. Denna förändring samt Anders Olbys förslag öppnar radikalt upp för en cykelvänlig stad.

Göte Gunnarsson

Skövde

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.