Kyrkogatan i Skövde blev till Kyrkogatan i Väring. Glada bioresan blev i stället en obehaglig upplevelse för Ann-Christine Säll Karlssons dotter. Dottern har autism och hamnade i en utsatt situation som påverkat henne kraftigt.
– Hon var helt uppriven på kvällen och dagen efter. Väldigt ledsen och förtvivlad och även för mig som mamma har det varit jobbigt.
– Personalen på hennes boende har gjort ett jättejobb med att trösta henne. Nu vägrade hon som tur var att kliva ur taxin i Väring, men om hon gjort det vet man ju inte vad som hänt, säger Ann-Christine Säll Karlsson.
Hennes dotter som är i 30-årsåldern bor på ett kommunalt boende utanför centrala Skövde. Dotterns funktionsnedsättning gör att hon är beroende av färdtjänst, men hon har svårt att kommunicera med föraren om något inte stämmer med resan.
– Hon kan läsa och skriva, men en sådan här situation har hon svårt att hantera, säger Ann-Christine.
Dök aldrig upp
Händelsen inträffade i tisdags. Personalen på boendet hade beställt färdtjänstresa till klocka 17.00 för färd till Kyrkogatan i Skövde.
Taxin hämtade, men dök sedan aldrig upp vid bion där dotterns kontaktperson väntade för att följa med under biobesöket. Kontaktpersonen ringde till boendet som i sin tur kontaktade kund- och resetjänsten hos Västtrafik (beställningscentralen).
Efter en tid lyckades man reda ut att resan gått till fel adress. Till Kyrkogatan i Väring istället för Kyrkogatan i Skövde. Något som även Västtrafik bekräftar för SLA.
– Det är ett misstag från vår sida som uppstått vid bokningen vilket är beklagligt och vi kan bara be om ursäkt för det till resenären, säger Åsa Björk, kommunikationsansvarig för anropsstyrd trafik hos Västtrafik.
– Vi har lyssnat på inspelningen från bokningen och det är ett mänskligt missförstånd från vår sida som sker. Vid bokningen uppges en adress (Kyrkogatan), men vi missar att man även säger bio. Istället bokas resan till adressen i Väring.
Inte lämnats
Åsa Björk säger att Västtrafik bara snabbutrett vad som hänt sedan SLA ställt frågan. Om det kommer in en synpunkt från resenären kommer man rikta en ursäkt till denne.
Åsa Björk betonar att resenären inte lämnats på fel adress utan att taxichauffören har kört kvinnan tillbaka till boendet när det blev tydligt att resan hade gått till fel adress.
– På så sätt har våra rutiner fungerat och det ligger ingen skuld hos taxichauffören.
Mår dåligt
Ann-Christine Säll Karlsson är glad över att få besked om varför resan gick så snett, men tycker ändå inte att det ska behöva inträffa.
– Det ska inte behöva ske att någon körs till fel Kyrkogatan och jag tycker att det är viktigt att det här kommer fram så att inte andra drabbas. Jag tänker fortfarande på vad som hänt om min dotter gått ur taxin och stått ensam och övergiven i Väring. Det mår jag fortfarande dåligt av.
Enligt siffror från Västtrafik har det under 2022 (till 21 september) genomförts 194 457 resor inom färdtjänsten. Under samma period har det inkommit 1 108 klagomål, det vill säga på 0,6 procent av resorna.
Har du också drabbats av problem med färdtjänstresor?
Hör av dig till SLA:s reporter:
Per Engelbrektsson 0500-46 75 85
per.engelbrektssson@sla.se