Många av de stora däcktillverkardrakarna har haft sin produktion av däck i Ryssland.
Av de sanktioner som genomförts till följd av kriget, har en brist på vinterdäck uppkommit.
För den som vill ha ett par nya sulor till bilen i vinter – gäller det att passa på.
Har du haft ett vinterdäck med en tillverkare som Continental, Michelin, Nokian och Pirelli? Då är möjligheten överhängande stor att däcken tillverkats i Ryssland. Med sanktioner och tryck från EU och USA, har deras däcktillverkning och export stoppats.
Många stora företag har brutit sina band med Ryssland. Det gäller inte bara däcktillverkare, utan många andra jättar såsom McDonalds, HM och Nike har lämnat landet.
Vissa av däcktillverkarna har valt att flytta produktionen till andra länder, medan vissa av dem är kvar. Vissa pausade verksamheten i inledningen av kriget, för att sedan uppta den nu under sommaren, däribland Continental och Yokohama.
Företaget Goodyear, också en känd däcktillverkare, är en av få som inte haft någon produktion i Ryssland.
Lokala läget
Det har medfört en potentiell brist på vinterdäck inför årets säsong. Om du har en bil med något annorlunda dimensioner på däcken, gentemot normen, kan det vara dags att skaffa nya däck om behovet finns.
– Vi har, redan nu, sett vissa svårigheter med att hitta alla olika dimensioner. Tidigare kunde vi bara söka på lagret och hitta det mesta, nu kommer det vara svårare. Utöver det har priserna på de olika däcken också gått upp, som med allt annat, säger Björn Blomqvist på Gulfmacken i Timmersdala.
Vad är det för typ av dimensioner?
– Det är främst elbilar och elhybrider som det gäller. Förr fanns det fyra-fem olika dimensioner på däck, i dagsläget finns det runt tjugofem.
För dig som är ute efter dubbfria däck kommer tillgången att vara bättre.
– Dubbfria däck tillverkas i större utsträckning på andra platser i Europa än i Ryssland, det kommer förmodligen att finnas fler av den sorten, säger Björn Blomqvist.