Hoppa till huvudinnehållet

Stenstorpskillen är med och styr Ninjas in Pyjamas: ”Mer än ett drömjobb”

Publicerad:
Reporter Philip Alfredsson
Philip Alfredsson
philip.alfredsson@sla.se
Erik Wendel, ursprungligen från Stenstorp, är med och basar över ett av världens mest kända esportlag.
Erik Wendel, ursprungligen från Stenstorp, är med och basar över ett av världens mest kända esportlag. Foto: Pressbild

Från Stenstorp till ett av världens största esportlag.

Erik Wendel tog klivet och vågade hoppa på ett av världens snabbaste tåg.

Nu är han med och leder Ninjas in Pyjamas mot nya framgångar.

I en bil på väg till Skövde hade Erik Wendel tröttnat på sitt liv. Året var 2017.

Hans dåvarande jobb gav ingen större tillfredsställelse, och dagarna rullade på . Han blickade ut genom rutan och sa till sin kompis i förarsätet:

– Tänk om man kunde jobba med esport, på Ninjas in Pyjamas, eller något.

NIP, även kallat, är förmodligen världens mest kända esportlag. De var pionjärer inom genren, då spelare som Heaton och Lidköpingsbekantingen Tommy ”Potti” Ingemarsson, skördade VM-guld efter VM-guld i Counter-Strike.

Laget bildades också i en källarlokal i Lidköping.

Fyra år senare headhuntade esportslaget Erik som Director of Team Operations, en roll som många bara kan drömma om.

Men vi tar det från början.

Industri till spelens finrum

Efter studier vid högskolan i Jönköping, och några jobb inom event och marknadsföring, började Erik Wendel på marknadsavdelningen på Stenbergs, ett företag som säljer maskiner till stora industrier.

– Ganska snabbt insåg jag att jag inte brann för det. Om jag tycker att något är tråkigt tappar jag intresset och glöden väldigt snabbt. Jag kände att livet var tråkigt och ville hitta på något annat, säger Erik Wendel.

Som man kanske borde göra i en sådan situation, så vände sig Erik inåt. Han började fundera över vad som genuint intresserade honom och vad han tyckte var roligt.

Då blickade han mot esporten.

– Jag har alltid gillat att spela och har följt esport till viss mån. Då började jag att titta runt, vilka typer av jobb finns det?

Fokuset hamnade på ESL, en tysk gigant som anordnar turneringar inom esporten. Rollen som Lead Player Manager fanns tillgänglig. Erik flög ner till Köln i Tyskland, och vågade ta chansen när den uppenbarade sig.

Där fick han vara med och resa över hela världen för att vara en del av den stora organisation som är en esportturnering.

– Det är väldigt likt en Formel 1-circuit. Vi åkte runt till olika länder och arenor och anordnade tävlingar. Det var hur kul som helst, och samtidigt knöt jag många kontakter.

Ninjorna i pyjamas

Och kontaktknytandet ledde till jobbet han har i dag. Under det sista stora evenemanget som arrangerades innan pandemin, i mars 2020 i Katowice, Polen. lärde Erik känna COO:n på Ninjas in Pyjamas.

Från hemmet i Jönköping jobbar Wendel med världsstjärnor inom esport.
Från hemmet i Jönköping jobbar Wendel med världsstjärnor inom esport. Foto: Pressbild

Sedan kom samtalet av headhunting-karaktär, som Erik Wendel bara kunde drömma om. Sedan 2021 är Erik Director of Team Operations för ett av världens mest kända esportlag.

– Det var svinkul att få frågan, helt klart. Min roll är som en slags operativ chef för att allting runt om kring våra esportlag fungerar. Jag vet inget om hur våra spelare ska träna, äta eller sova, utan jag ser till att personalen som har den expertisen gör sitt jobb.

Om någon som läser detta skulle vilja ge sig in och jobba inom e-sport, vad har du för tips då?

– Många har passion och brinner för esport, men det är minst lika viktigt att ha gjort saker. Du behöver inte ha ett jobb hos ett lag för att göra saker, du kan hitta på idéer tillsammans med dina kompisar, eller själv, hemifrån. Ha passion, och använd den.

Megabransch

Esportbranschen består av mer pengar och publicitet än vad väldigt, väldigt många förstår.

För att ta ett lokalt exempel: Skarakillen Ludwig ”zai” Wåhlberg, som spelar Dota 2, har i prispengar spelat in närmare 40 miljoner kronor under sin karriär.

Då räknar vi inte ens lön och sponsorintäkter. Bara prispengar.

Glömde vi säga att han bara är 25 år?

– Esportvärlden är så enormt stor. Löner och prispengar är enorma i dagsläget. Det räcker med att titta på de sponsorer som finns till lagen och turneringarna. Det är Samsung, Mercedes och DHL.

Det är som vilken annan idrott som helst?

– Precis så. Esport är världens snabbast växande underhållningsbransch, och vår målgrupp lever och andas digitala plattformar, som YouTube och Twitch. Det är också det som jag tycker är så kul med att jobba med esport. Det är en väldigt ung bransch, det finns ingen manual för hur man ska göra. Vi är väldigt kreativa och det finns inga direkta regler.

Artikeltaggar

DHLE-sportESLIdrottJönköpingLidköpingLönerMercedes-BenzSamsungSkövdeSpelSportStenstorpTurneringar

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.