Hoppa till huvudinnehållet

Historiska ögonblicket – nu rullar de första el-lastbilarna ut i Skara: ”Stort”

Publicerad:
Reporter Elin Andersson
Elin Andersson
elin.andersson@nlt.se
Två fullelektriska lastbilar har "släppts" i Skara. Carl-Johan Wass på Finnvedens Lastvagnar menar att det är en historisk dag.
Två fullelektriska lastbilar har "släppts" i Skara. Carl-Johan Wass på Finnvedens Lastvagnar menar att det är en historisk dag. Foto: Elin Andersson

50 ton ska rulla fram enbart drivet av el.

I onsdags levererades de två första lastbilarna som drivs helt på el.

– Skaraslättens transport är bland de första i Sverige med att ta ut fullelektriska lastbilar. Det är stort, säger Carl-Johan Wass på Finnvedens lastvagnar.

Två fullt elektriska lastbilar har sett dagens ljus i Skara. På onsdagen lämnade de sin tillverkare och säljare för att tas i bruk av åkeriet Skaraslättens Transport.

– Det är historiskt. Det här är Volvos fullelektriska lastbilar och det är den första leveransen i Skaraborg. Det är deras två första och de har beställt en till, berättar Carl-Johan Wass på Finnvedens lastvagnar som sålt lastbilarna.

Inom transportnäring och företagande i Skaraborg är det en nyhet och för klimatomställningen spelar det också roll.

– Skaraslätten är ett av de tio första företagen i Sverige som tagit ut ellastbilar. Det här är jättestort egentligen, med de tunga lastbilarna som går på el. De är först i länet med att få ut serieproducerade ellastbilar, säger Wass entusiastiskt.

”Går i bräschen”

Serieproduktionen av eldrivna tunga lastbilar startade så sent som i höstas.

– De är tillverkade i Göteborg och allt är så nytt som man tror. Det är bara ett fåtal i Sverige som gått ut än så länge. Skaraslättens Åkeri går i bräschen och är i framkant. En ellastbil är betydligt dyrare än en diesellastbil, så det är en stor och viktig investering, säger Carl-Johan Wass.

Förutom ekonomin är det också klimatfrågorna som påverkar, och viljan att minska sina utsläpp av koldioxid till atmosfären.

– Det är ett sätt för företag att nå sina klimatmål när det drivs av förnyelsebar energi. Att få bort diesel och koldioxidutsläpp har stor betydelse. När en ellastbil är på vägen släpper den inte ut något, menar han.

Det blev minsann röda mattan för de historiska el-lastbilarna som ska frakta runt 50 ton vardera.
Det blev minsann röda mattan för de historiska el-lastbilarna som ska frakta runt 50 ton vardera. Foto: Elin Andersson

Motsvarar 660 hästkrafter

Till skillnad från privatbilister så kan företag som investerar i ellastbilar få stör för det från staten.

– Ja, företagskunder kan söka stöd från staten. Det är inte borttaget några premier för tunga fordon där.

Och för den som är lite nördig när det gäller lastbilar kan vi meddela att de två aktuella i det här fallet är ”Volvo SH Electric”, med en effekt på 540 kilowatt, vilket motsvarar 660 hästkrafter. Totalvikten med lastbil, släp och last landar på 50 ton. Bilen kommer upp till 30 mil på en fulladdning. Snabbladdning av batteriet tar 1,5 timmar från 0 till 100 procent.

Folk i branschen hade samlats för att se ”släppet” av ellastbilarna.
Folk i branschen hade samlats för att se ”släppet” av ellastbilarna. Foto: Elin Andersson

Artikeltaggar

GöteborgKlimatpåverkanLastbilarSkaraSkaraborgTrafikTransport

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.