Hoppa till huvudinnehållet

Så uppmärksammades Rocka sockorna på Västerhöjd gymnasium

Publicerad:
Sandra Carlsson
sandra.carlsson@sla.se
Caféet på Västerhöjd var fyllt när aktiviteterna drog igång.
Caféet på Västerhöjd var fyllt när aktiviteterna drog igång. Foto: Philip Alfredsson

Vård- och omsorgsprogrammet krokade arm med det estetiska programmet på Västerhöjd gymnasium för att beakta världsdagen för personer med Downs syndrom. Genom aktiviteter som vernissage och tipspromenad informerades eleverna på skolan om alla människors lika värde.

– Alla är olika och det är inget fel med det, säger eleven Rebecca Landström.

Caféet på Västerhöjd var under förmiddagen fyllt av nyfikna ungdomar som tittade på konstverk, deltog i frågesport och gick tipspromenad. Det var vård- och omsorgsprogrammet som stod för informationsbiten på världsdagen för rocka sockorna.

Horia Nazar och Kristina Dordevic går vård och omsorgsprogrammet på Västerhöjd.
Horia Nazar och Kristina Dordevic går vård och omsorgsprogrammet på Västerhöjd. Foto: Philip Alfredsson

– Vi vill uppnå lärdom kring rocka sockorna eftersom många inte vet om den här dagen. Vi vill att alla ska förstå att allas lika värde är viktiga, vissa förstår inte det och andra bryr sig inte. Så det är viktigt att få ut budskapet, säger Kristina Dordevic som går och vård- och omsorgsprogrammet.

– Vi har planerat olika aktiviteter för att kunna påminna alla om att det är en viktig dag, säger Horia Nazari.

Estetelever stod för konsten

Eleverna från det estetiska programmet uppmärksammade dagen med hjälp av bland annat film, foto och måleri.

Esteteleven Tim Elwing Saxius hade dagen till ära målat två olika strumpor för att belysa minoriteter i samhället.

Tim Elwing Saxius representerar alla minoriteter i sitt verk.
Tim Elwing Saxius representerar alla minoriteter i sitt verk. Foto: Philip Alfredsson

– Jag tycker att alla minoriteter bör lyftas fram så med hjälp av mitt verk så är det jag vill göra. Alla är lika mycket värda och det spelar ingen roll hur man föds utan det är vad man kan göra som är viktigt.

Tim menar att aktiviterna ökar kunskapen om downs syndrom bland eleverna.
Tim menar att aktiviterna ökar kunskapen om downs syndrom bland eleverna. Foto: Philip Alfredsson

Vidare berättar Tim att aktiviteterna på skolan bidrar till ökad kunskap.

– Alla har ju inte någon i sin närhet som har downs syndrom. Så man kanske inte är så lärd inom ämnet så jag tycker det väldigt bra att man lyfter fram en minoritet som kanske oftast skyms undan. Genom dessa aktiviteter så kanske man lär sig något som man inte visste innan, säger Tim.

”Vi alla är olika, precis som blommor”

Vera Alto och Rebecca Landström ville belysa alla människors lika värde i sina verk.
Vera Alto och Rebecca Landström ville belysa alla människors lika värde i sina verk. Foto: Philip Alfredsson

Vera Alto hade också målat en tavla med strumpor på och Rebecca Landströms verk bestod av blommor i dess alla färger.

– Många i klassen gjorde stora grejer och då ville jag det enkelt och jobba med kontraster. Så jag tog färger som var raka motsatsen till varandra på färghjulet, vilket är gul och blå och det råkade också vara dem färgerna som används på de band som används för att sprida information om downs syndrom, säger Vera Alto.

– När man uppmärksammar downs syndrom så handlar det mycket att uppmärksamma olikheter. Så jag tänkte en ram fylld med olika blommor för att vi alla är olika, precis som blommor, och det viktiga är ju att alla är vi olika och det är inget fel med det, Rebecca Landström.

Artikeltaggar

Downs syndromKonstSkola och utbildningSpelStudierVård och omsorg

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.