Hoppa till huvudinnehållet

Lastbilen och personbilen ger förutsättningar för att ta oss ur lågkonjunkturen

Publicerad:
Resor och transporter är inte någon lyx, utan en grundförutsättning för att samhället ska fungera,  skriver Tommy Letzén.
Resor och transporter är inte någon lyx, utan en grundförutsättning för att samhället ska fungera, skriver Tommy Letzén. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Vardagslyx eller att sätta guldkant på tillvaron är nog inget som många tänker på just nu. Världen befinner sig i tuff situation.

Ingen kan med säkerhet säga hur svår och långvarig den ekonomiska nedgången blir, men den är redan kännbar. Då blir det viktigt att skapa bästa möjliga förutsättningar för att vi ska kunna ta oss igenom de kärva tiderna.

Om det ska vara möjligt måste man komma ihåg att resor och transporter inte är någon lyx, utan en grundförutsättning för att samhället ska fungera. Varorna måste komma fram i tid och människor måste kunna ta sig till jobbet. Många behöver också bilen i arbetet. Det gäller naturligtvis inom transport och logistik, men även i branscher som man kanske inte först tänker på som vården och byggsektorn. Varken näringslivet eller den offentliga välfärden skulle fungera en dag utan bilen.

Personbilen är också det vanligaste transportmedlet för både lokala, regionala och långväga resor. Åtta av tio personresor görs med bil och för drygt ett år sedan passade Sverige fem miljoner bilar i trafik, vilket är rekord. Med mindre pengar kvar i plånboken blir det också viktigt att ta hand om den bil man har och att serva den regelbundet så att den håller längre.

För att arbetsmarknaden ska fungera så bra som möjligt krävs att fler kan ta jobben där de finns. I många fall innebär det arbetspendling. Det måste då vara möjligt att ta sig till arbetsplatsen inom rimlig tid och då är bilen oersättlig. Att skapa bra möjligheter för att äga och att använda bil i vardagen är därför viktigt för att vi ska kunna klara av lågkonjunkturen.

Utan bilpendling skulle dagens 69 lokala arbetsmarknader bli uppdelade i 257 stycken enligt en rapport som Motorbranschens Riksförbund, MRF, varit med och tagit fram. Skåne skulle delas upp i 28 istället dagens sju lokala arbetsmarknader, Västra Götalandsregionen skulle bli 20 istället för sju och Stockholm-Mälardalen skulle splittras i 44 istället för 11 lokala arbetsmarknader. Detta skulle innebära en kraftig begränsning av möjligheten att skaffa ett jobb för många och en stor välståndsförlust för hela samhället i förlängningen. Den ekonomiska situationen skulle bli ännu kärvare.

Det är därför angeläget att skapa goda förutsättningar för bilen. En viktig del i detta finns redan på plats, då riksdag och regering valt att behålla reseavdraget och dessutom höja milersättningen, vilket gör det mer anpassat till de faktiska kostnader som bilpendling är förenat med. Detta har MRF länge arbetat för. Men mer måste göras, inte minst i form av investeringar i laddmöjligheter och modern väginfrastruktur. Infrastrukturen bör åtminstone ha kvar samma kvalitet som idag, men helst bör den naturligtvis även utvecklas med fokus på hållbarhet och säkerhet. Det är en klok framtidsinvestering. Branschen har lösningar för en hållbar individuell mobilitet och har satsat stort på bland annat kompetens, utrustning och lokal laddinfrastruktur för att hjälpa kunderna att göra kloka val.

Den generella planeringen från stat, region och kommun behöver utgå från bilen är grunden för resandet i Sverige och det finns en mängd lösningar framåt för hållbar mobilitet, inte bara batterier. Om stat och bransch ser samma långsiktiga mål så skapas bra förutsättningar för ljusare tider framöver.

Tommy Letzén

VD, Motorbranschens Riksförbund, MRF

Artikeltaggar

ArbeteArbetsmarknadDebattInvesteringarMotorbranschens RiksförbundSkåne länSkövdeStockholmTrafikTransportVästra Götalandsregionen