Hoppa till huvudinnehållet

Bryggeriet lanserar ny öl i unikt samarbete: ”Hon sa ja på direkten”

Publicerad:
Bo Björk är med i fyrsällskapet som firar sitt 15-årsjubileum med en alldeles egen öl, bryggd av Niklas Gustafsson på Bryggeriet i Mariestad.
Bo Björk är med i fyrsällskapet som firar sitt 15-årsjubileum med en alldeles egen öl, bryggd av Niklas Gustafsson på Bryggeriet i Mariestad. Foto: Charlotte Ferneman

Mariestadsölet är känt i hela landet. Nu lanserar bryggarna på Esplanaden i samarbete med fyrsällskapet en speciell nyhet som går under namnet Fyrmästaren och som lär finnas på flera skaraborgska systembolag till sommaren.

Mariestads fyrsällskap bildades 2008 för att värna och sprida kunskap om det kulturarv som fyrarna runt Mariestad utgör. I år firar man således 15-årsjubileum och Bo Björk i föreningen kom på idén att ringa Anneli Johansson på Bryggeriet i Mariestad.

– Jag frågade om hon och hennes medarbetare kunde tänka sig att brygga ett jubileumsöl och hon sa faktiskt ja på direkten!

Just i dag är det premiär på Esplanadens Tap room, annars är Fyrmästaren tänkt att lanseras i större format under den hamn- och båtfestival som hålls 9-10 juni.

Byggd 1904

Allt är lokalt så det förslår; etiketten är tillverkad av Mariestadsbon Johan Vilstrup och motivet är, förstås, en fyr – närmare bestämt Nolhagen nedre. Fyren ifråga byggdes 1904 och restaurerades 2014 av Mariestads Fyrsällskap.

Så här ser öletiketten ut, formgiven av Mariestadsbon Johan Vilstrup.
Så här ser öletiketten ut, formgiven av Mariestadsbon Johan Vilstrup. Foto: Charlotte Ferneman

Bryggaren Niklas Gustafsson beskriver den nya produkten som en ljus ale med en tydlig humlesmak. Lukt och smak handlar om främst aprikos, men också citron och banan.

– Alkoholstyrkan ligger upp mot fem procent, säger Niklas.

Flaskor och fat

Av de cirka 1 300 flaskor man tappat ska i dagarna sex flaskor skickas till Systembolaget för bedömning. Om allt går som tillverkarna tror blir det grönt ljus därifrån och sedan kan ölet börja säljas på närliggande butiker i Skaraborg.

– Vi har också tappat på fat för servering på Sill & Dynamit och här på Tap room, förklarar Anneli Johansson.

Samarbete

Hon säger att bryggeriet kommer fortsätta samarbetet med föreningen, vilket ska ses som att fyrmästarölet kommer att bryggas fler gånger.

– Jag tycker det är roligt när näringsliv och föreningsliv kan göra något tillsammans här i Mariestad, säger Anneli Johansson.

Foto: Charlotte Ferneman

Artikeltaggar

Nyheter

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.