Hoppa till huvudinnehållet

Nu kan tunga fordon ladda el i Skövde: ”Ett historiskt ögonblick”

Publicerad:
Reporter Johan Espefält
Johan Espefält
johan.espefalt@sla.se
Skövde Energi är drivande i projektet att bygga laddinfrastruktur för tunga fordon i Skaraborg och vd:n Sammy Tanhua gladdes mycket åt att man på onsdagen kunde inviga den första laddstationen i Skövde.
Skövde Energi är drivande i projektet att bygga laddinfrastruktur för tunga fordon i Skaraborg och vd:n Sammy Tanhua gladdes mycket åt att man på onsdagen kunde inviga den första laddstationen i Skövde. Foto: Johan Espefält

Skövde är först i Skaraborg med publik laddplats för tunga fordon.

– Ett historiskt ögonblick, konstaterade Sammy Tanhua, vd på Skövde Energi, i samband med invigningen av laddstolparna på Gruvgatan.

Laddinfrastrukturen för elbilar är redan en bra bit på väg, men när det gäller tunga fordon är utvecklingen inte lika långt framme. Ambitionerna är dock stora även här och att det nu finns möjlighet att ladda lastbilar och andra tunga fordon i Skövde betyder mycket.

– Det här är ett första rejält kliv för att också elektrifiera Skaraborgs godstrafik. Skaraborg är ett väldigt viktigt logistiknav, säger Sammy Tanhua.

De fyra laddstolparna på Gruvgatan är fortfarande inne i en testfas, men används redan flitigt och behovet av laddplatser för tunga fordon är uppenbarligen stort. Laddstationen på Gruvgatan är den första i Skaraborg, men ytterligare fem stycken projekteras just nu och om allt går enligt plan kommer det att finnas laddplatser även i Götene, Tidaholm, Vårgårda och Vara samt Norra Ryd i Skövde inom ett år.

Skövde Energi har varit den drivande parten när det gäller att få till de här laddplatserna, men många aktörer, bland andra XR Logistics, Volvo och Skövde kommun, är involverade i projektet.

– Utifrån ett samverkansperspektiv så är det här projektet ett skolexempel. Sedan har vi varit huvudaktör eftersom vi har hållit ihop projektet, men vi hade inte kunnat göra det här utan den samverkan som vi har haft, konstaterar Sammy Tanhua ödmjukt.

350 kw möjliggör snabb laddning för lastbilarna.
350 kw möjliggör snabb laddning för lastbilarna. Foto: Johan Espefält

I var och en de fyra laddstolparna finns en effekt på cirka 350 kilowatt, vilket ger möjlighet till snabb laddning av de elektriska lastbilarna.

– Man kan ladda en lastbil från noll till fullt på ungefär en timme, säger Sammy.

För transportnäringen och XR Logistics var onsdagens invigning av laddstationen på Gruvgatan ett viktigt steg vidare in i framtiden.

– Det är lätt att prata om det här med elektrifiering, men att faktiskt göra det och gå in och visa att det fungerar är något helt annat. Det är jätteroligt och betyder oerhört mycket för oss, säger Mattias Olsson, vd för Olssons Åkeri, som är en del av XR Logistics.

Möjligheterna att ladda tunga fordon i Skövde lade också sista pusselbiten i Volvos transportkedja från fabriken i Skövde till motsvarigheten i belgiska Gent.

– Nu är hela det flödet elektrifierat från dörr till dörr och det trodde man ju inte skulle vara möjligt för några år sedan, fortsätter Mattias.

Positiva miner i samband med invigningen. Från vänster: Mattias Olsson, vd Olssons Åkeri, Ramona Nilsson, näringslivschef Skövde kommun, Robert Alvarsson, chef affärsområde energitjänster Skövde Energi och Sammy Tanhua, vd Skövde Energi.
Positiva miner i samband med invigningen. Från vänster: Mattias Olsson, vd Olssons Åkeri, Ramona Nilsson, näringslivschef Skövde kommun, Robert Alvarsson, chef affärsområde energitjänster Skövde Energi och Sammy Tanhua, vd Skövde Energi. Foto: Johan Espefält

Ramona Nilsson, näringslivschef i Skövde kommun, var också på plats vid invigningen av laddstationen och gladdes åt att den har blivit verklighet. Det skickar en viktig signal till aktörer inom industrin och visar att Skövde ligger i framkant.

– Skövde är en tung industristad med mycket logistik och vi måste erbjuda möjligheten att ha transporter som är hållbara, konstaterar Ramona.

Projektet, att etablera laddstationer på de här platserna, har fått 38 miljoner kronor i bidrag från Energimyndigheten som totalt har avsatt 1,4 miljarder kronor till aktörer som vill bygga upp en infrastruktur för regionala godstransporter. Laddstationen på Gruvgatan har kostat runt tio miljoner kronor att färdigställa.

I samband med invigningen av laddstationen på Gruvgatan klipptes det givetvis band. Robert Alvarsson, Skövde Energi, Mattias Olsson, Olssons Åkeri, Maria Hillerström, Volvo GTO och Sammy Tanhua, Skövde Energi stod för genomförandet av det historiska ögonblicket.
I samband med invigningen av laddstationen på Gruvgatan klipptes det givetvis band. Robert Alvarsson, Skövde Energi, Mattias Olsson, Olssons Åkeri, Maria Hillerström, Volvo GTO och Sammy Tanhua, Skövde Energi stod för genomförandet av det historiska ögonblicket. Foto: Johan Espefält
Mattias Olsson rattar in lastbilen vid en av laddstolparna med Sammy Tanhua som passagerare.
Mattias Olsson rattar in lastbilen vid en av laddstolparna med Sammy Tanhua som passagerare. Foto: Johan Espefält

Artikeltaggar

InfrastrukturLastbilarMiljöSkövde energiTrafikTransport

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.