Hoppa till huvudinnehållet

Magnus ska slå världsrekord igen efter olyckan: ”Drömmen är 207 km/h”

Publicerad:
Reporter Karin Viola Eriksson
Karin Viola Eriksson
karin.viola.eriksson@mariestadstidningen.se
–Ett liv utan motorcyklar är inget liv för mig, säger Magnus Carlsson.
–Ett liv utan motorcyklar är inget liv för mig, säger Magnus Carlsson. Foto: arkivbild

Världsrekordförsöket i baklängesåkning på motorcykel ifjol slutade i fem veckor på sjukhus för Magnus från Väring.

Nu är han tillbaka och ska åka över 200 kilometer i timmen, sittandes på tanken och med benen över styret, körandes på bakhjulet.

– Jag är glad, mår bra och åker mycket motorcykel så det kommer mer, säger Magnus Carlsson.

Den 21 augusti 2022 på Bällefors flygfält utanför Moholm var olyckan framme. Stuntföraren Magnus Carlsson skulle försöka slå sitt eget världsrekord i baklängesåkning på motorcykel från 1998.

Det personliga rekordet på under 7,47 sekunder köra en åttondels engelsk mile, alltså 201 meter, skulle toppas.

Men Magnus hann aldrig försöka. Han skulle bjuda publiken på ett stunt där han åkte på plåtskor bakom en motorcykel. Magnus fastnade mellan bakskärmen och bakhjulet.

– Min dräkt skavdes bort och gummirester från däcket brände fast i min hud. Två dagar opererades jag på Sahlgrenska. Hud, motsvarade fyra handflator i mängd, togs från mina lår och lades på min rumpa och mitt innanlår, säger Magnus Carlsson.

Det var i samband med ett stunt där Magnus åkte på plåtskor som olyckan inträffade.
Det var i samband med ett stunt där Magnus åkte på plåtskor som olyckan inträffade. Foto: arkivbild

Ostoppbar

Resten av sommaren spenderades på sjukhuset. Magnus ville inget hellre än att få komma ut och åka motorcykel i sommarvärmen.

– De första veckorna var tuffa. Jag kunde inte sitta i början på grund av smärtan. I oktober åkte jag ”hoj” igen, men det var först i februari jag kunde göra det mer eller mindre smärtfritt, säger Magnus Carlsson.

Olyckan stoppar dock inte Magnus.

– Det är lätt att livet blir en vardag som lunkar på, med mål som aldrig uppfylls. Själv vägrar jag sitta på ålderdomshemmet och ångra att jag inte gjorde det jag drömde om, säger Magnus Carlsson.

Till sommarens försök används ett lätt modifierat fordon som har en knappväxel och 177 hästkrafter.
Till sommarens försök används ett lätt modifierat fordon som har en knappväxel och 177 hästkrafter. Foto: arkivbild

Nya tag

Till nästa år planerar han ett nytt försök på baklängesåkning. I juni i år tänker han istället ta ett annat världsrekord.

Åkandes på bakhjulet på en motorcykel ska han, samtidigt som han sitter uppe på tanken och har benen över styret, nå högsta möjliga hastighet. Det nuvarande rekordet från 2020 ligger på 176 kilometer i timmen och innehavs av en engelsman.

Magnus personliga rekord från 1995 slår engelsmannens med hästlängder.

– På motordagarna på Skövde flygfält nådde jag 199 kilometer i timmen. Sedan dess har jag inte kunnat släppa tanken på att nå över 200. Jag kom upp i 212 på en träning nyligen, och jag hoppas få en registrerad notering på 207 kilometer i timmen i juni, säger Magnus Carlsson.

– I och med att det gick bra i slutet ser jag positivt på den augustidagen, det var att återuppleva 90-talet. Man får räkna med sådana här grejer. Jag hade tur i oturen, för det kunde ha gått åt pipsvängen, säger Magnus Carlsson.
– I och med att det gick bra i slutet ser jag positivt på den augustidagen, det var att återuppleva 90-talet. Man får räkna med sådana här grejer. Jag hade tur i oturen, för det kunde ha gått åt pipsvängen, säger Magnus Carlsson. Foto: arkivbild

Vad är lockelsen i stuntåkning för dig?

– Efter varje träningspass känner jag en urladdning, jag blir otroligt lugn. Jag har vigt mitt liv till motorcyklar. Jag fick åka med min pappa redan när jag var en liten parvel. Jag har varit stuntförare sedan 1990-talet. Ett liv utan motorcyklar är inget liv för mig.

– För mig handlar det om kalkylerade risker, att vara väldigt vaken och ha kontroll.

Artikeltaggar

MotorcyklarMotorsportRekordSjukhus

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.