Överklaganden av E20-etappen har avslagits – bygget väntas börja 2024

Publicerad:
Två privatpersoner och företagaren som driver St1-macken i Hasslerör hade överklagat E20:s nya sträckning mellan Muggebo-Tjos. Men regeringen ger Trafikverket rätt och nu kan arbetet med ombyggnaden av vägen fortsätta som planerat. Foto: Trafikverket, Lantmäteriet

E20-sträckan Muggebo-Tjos har vunnit laga kraft och Trafikverket kan börja med den nya vägen.

– Nu kan vi inleda projekteringen, säger projektledaren Håkan Sonesson.

Tre fastighetsägare, varav två privatpersoner samt St1 Sverige som driver bensinmacken i Hasslerör, överklagade vägplanen för sträckan mellan Muggebo och Tjos. De ville ändra dragningen av vägen.

Regeringen har avslagit samtliga överklaganden. Beslutet kan inte överklagas och därmed har vägplanen vunnit laga kraft.

– En osäkerhetsfaktor är borta. Nu vet vi vad vi ska planera efter, säger projektledaren Håkan Sonesson.

Går vidare

Därmed kan Trafikverket gå vidare med projekteringen av etappen. Det arbetet ska vara klart vid årsskiftet och om ett år lär upphandlingen gå ut på marknaden. Byggstart beräknas till 2025.

För sträckan Hindsberg-Muggebo, har Trafikverket hunnit längre.

– Byggstarten för Hindsberg-Muggebo, blir förhoppningsvis under början av 2024, säger Håkan Sonesson.

För att kunna gå vidare med arbetet krävs ett formellt byggstartsbeslut från regeringen. Det förväntas komma i december.

Intresse finns

Tidigare i vår hade Trafikverket ett möte med företag som kan tänkas vara intresserade av byggandet av de aktuella etapperna av E20. Håkan Sonesson är optimistiskt.

Håkan Sonesson, Trafikverket.
Håkan Sonesson, Trafikverket. Foto: Petra Lundgren

– Vi har haft bra dialoger med företagen och uppfattar att det finns ett intresse.

Nästa fas blir att informera berörda markägare, brevledes eller via telefon.

– Nu när vägplanen har vunnit laga kraft kan vi gå vidare med inlösen av fastigheter, säger Håkan Sonesson.

Olika delar

Vid inlösen görs en bedömning och värdering av marknadsvärdet för varje enskild fastighet. Sedan får fastighetsägaren ytterligare 25 procent, enligt expropriationslagen.

Trafikverket kommer även att göra så kallade intrång när den nya vägen byggs. Det blir aktuellt då delar av fastigheter behöver tas i anspråk. I de fallen läggs en vägrätt, som är en laglig rättighet att ordna väg över mark som ägs av någon annan, ovanpå fastigheten. Det gäller främst skog- och åkermark. Trafikverket betalar ersättning för intrånget och fastighetsägaren behåller sin fastighet.

Förbi Mariestad

E20 förbi Mariestad byggs till mötesfri väg. Vägen får mitträcke och två körfält i vardera riktning. Utbyggnaden av E20 förbi Mariestad är uppdelad i två delar: Hindsberg–Muggebo och Muggebo–Tjos.

Hela sträckan är 17 kilometer lång. Trafikverket bygger 13 kilometer mötesfri motortrafikled med hastighetsbegränsning på 100 km/tim, vilket betyder att långsamtgående fordon och gång- och cykeltrafikanter kommer att använda närliggande vägar istället. Fyra kilometer, norr om infarten till väg 26, byggs som mötesfri landsväg där alla trafikslag kommer att vara tillåtna. E20 förbi Mariestad består av två etapper på ca fem respektive tolv kilometer. Vägen följer i huvudsak befintlig sträckning och innehåller många byggnadsverk, en ny trafikplats och ombyggnad av tre andra.

Båda etapperna handlas upp som utförandeentreprenad, beställaren ansvarar för projekteringen och entreprenören för utförandet. Anbudsförfrågan för den första etappen beräknas gå ut i maj 2023 och anbud tas in i november 2023. Planerad byggstart för etapp 1 är 2024 kvartal 1. Byggstart etapp 2 beräknas ske 2025.

Källa: Trafikverket

Artikeltaggar

E20FastigheterFramtidsbyggetHindsbergMuggeboÖverklagandenPolitikSt1TrafikTrafikverketUpphandling

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare