Jernbro har nu invigt sina nya lokaler i norra Ryd - sedan flyttlasset gått från Volvo GTO där reparationsföretaget med 40 anställda tidigare huserat. Effektivare logistik och godshantering samt anpassade lokaler är det största lyftet, enligt Anders Mörthén, affärsenhetschef komponentservice på Jernbro.
Under fredagen var det dags att visa upp de nya lokalerna och verksamheten i norra Ryd för branschfolk och kunder. Ett 70-tal besökare kom för att gå en guidad tur runt de olika verksamhetsgrenarna som visades vid sju stationer.
Jernbro i Skövde servar företag i hela landet med reparationer av maskindelar. Några av kunderna är till exempel Volvo GTO och Aurobay, samt AC Floby.
Verksamheten består av flera delar: en elektronikverkstad, reparationer av elmotorer, verkstad för bearbetningsspindlar samt ingenjörer med produktionsteknik och underhållsteknik som inriktning.
Totalt är cirka 40 personer sysselsatta med service, engineering och reparationer av olika komponenter, allt ifrån stora elmotorer till 0,2 mm små lödningar på ett kretskort. Företaget har dessutom en filial på Mejselvägen som sysslar med underhålls- och svetsarbeten.
– Det stora lyftet är att lokalerna är helt anpassade efter verksamheten, vi har nu full kontroll på godsmottagningen och logistiken runt den. Sedan är det lätt att hitta hit, vi får leveranser med budfirmor och taxi dagligen som lämnar delar som ska repareras, säger Anders Mörthén.
– Vi har fått mer av en egen identitet sedan flyttlasset gick från Volvos lokaler i november. Trots att totalytan är mindre än tidigare har ytorna för själva verksamheten ökat. Och vi har varit med sedan början och skissat tillsammans med arkitekt, Rapp fastigheter och Skeppsviken, så bygget blev enligt våra önskemål, säger Mörthén.
För kunderna kan det vara en stor fördel att reparera en motor eller komponenter i ett kretskort. Både av ekonomiska skäl, men även som en tidsvinst, jämfört med att köpa nytt. Till äldre maskiner kanske det inte ens finns några reservdelar att köpa.
– Det finns en hållbarhetstrend och det rimmar med vår affärsmodell. Med Volvo GTO har vi till exempel ett stort avtal som sträcker sig till 2030, där vi håller liv i 250 bearbetningsmaskiner för motorblock.
Man har även en egen produkt som utvecklats i huset och som man hoppas få framgång med. En enhet som analyserar strömmar i en maskin - syftet är att känna av maskinens status och på så vis förutspå dess framtida servicebehov.