Jag försökte kontakta en av förvaltningarna på Skövde kommun via det berömda kontaktcentret. Varför är det alltid 20 frågor innan man blir framkopplad, om man blir framkopplad överhuvudtaget.
Skövde kommun verkar överdriva behovet av detta kontaktcenter, de tycks tro att de ger service till kommunens invånare, i stället föder det bara irritation. Varför skall invånarna som kontaktar kommunens förvaltningar, exempelvis socialtjänst, eller som i mitt fall handlade det om färdtjänst åt en anhörig. Varför skall kontaktcenter ha mina eller min anhörigs namn och personuppgifter. Vad säger sekretesslagstiftningen om detta? Jag har ett antal gånger ställt frågan till kommunens jurister utan svar.
Verkar som att kommunen har ett överdrivet förtroende för detta kontaktcenter, uppenbart utan att inse vilka fel som medföljer. Att framföra denna kritik till kommunledningen eller den det berör är totalt lönlöst. Man önskar att det blir bättring och att man verkligen får tala med den personen man efterfrågar när man i framtiden kontaktar Skövde kommun, men att ha denna önskan är troligtvis meningslöst.
David