Hoppa till huvudinnehållet

Spelutvecklingseleverna bekymrade: ”AI är den största oron”

Publicerad:
Fredrik Esaac
fredrik.esaac@sla.se
Kristoffer French-Skog är orolig över att AI så småningom ska ersätta en hel del jobb inom dataspelsutveckling.
Kristoffer French-Skog är orolig över att AI så småningom ska ersätta en hel del jobb inom dataspelsutveckling. Foto: Fredrik Esaac

Sistaårseleverna på Högskolan i Skövdes dataspelsprogram närmar sig examen och ska nu kliva ut i arbetslivet. Eleverna är oroliga över att AI ska ta över en del jobb.

– När det gäller kreativa verk så finns det gott om jobb för oss, säger Kristoffer French-Skog.

Spelutvecklingseleverna på Högskolan i Skövde avslutar sin sista kurs ”spelprojekt 3” med en spelutställning och presentationer av sina spel för allmänheten. Efter flera år av studier blir det bland det sista de gör innan de ska ge sig ut i arbetslivet. Kristoffer French-Skog och hans kurskamrater var på plats och visade upp sitt spel.

– Jag studerar 3D-grafik här på Skövdes högskola. Jag får göra mycket 3D-grafiska verk och innovera mina egna kunskaper kring detta. Det har varit väldigt kul, spännande, och jag har fått lära mig väldigt mycket av egen hård arbetsvilja. Jag har tagit del av resurserna som skolan har gett mig och jag har försökt att bli bättre på att skapa 3D-grafiska verk med stöd från lärarna, säger Kristoffer French-Skog.

AI oroar eleverna

Arbetsmarknaden för dataspelutvecklare är i nuläget sig lik, och jobb finns om man verkligen vill. Det finns även en oro hos eleverna över att AI (artificiell intelligens) så småningom kommer hota även spelutvecklingsmarknaden.

– Det beror på från företag till företag, idag är det väldigt öppet för att många ska få jobb. Desto mindre företag desto fler discipliner vill du ha som fokus och det krävs mycket arbete för att hitta jobb nu. Framtiden för dataspelstillverkare är att AI är en stor oro för många, men jag tror att när det gäller kreativa verk så finns det gott om jobb för oss.

Kristoffer French-Blom, Zascha Washington och Linnéa Olsson visade upp sitt spel ”Nim & the twin suns” under mässan.
Kristoffer French-Blom, Zascha Washington och Linnéa Olsson visade upp sitt spel ”Nim & the twin suns” under mässan. Foto: Fredrik Esaac

Spelprojekt 3

Eleverna avslutar sin utbildning med en kurs kallad ”spelprojekt 3”. Kursen går ut på att eleverna på tio veckor ska skapa ett spel som senare ska vara redo att spelas på, för att sedan visa det under utställningen ”Adjöss och tack till spelen!”. Eleverna hoppas på att kunna bygga vidare på spelen efter examen.

– Fokuset med detta projekt har varit att detta spel ska bli en byggsten för ett framtida arbete och inför ett förhoppningsvis kommande kommersiellt bruk, säger Kristoffer.

Artikeltaggar

ArbeteSpel

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.