Hoppa till huvudinnehållet

87 000 kvadrat vid tågen för Skaraborgs företag: ”Har behov av mellanlagring”

Publicerad:
Reporter Elin Andersson
Elin Andersson
elin.andersson@nlt.se
Lennart Karlsson, vd Jula Logistics AB, pekar ut över området som blir den nya terminalen.
Lennart Karlsson, vd Jula Logistics AB, pekar ut över området som blir den nya terminalen. Foto: Elin Andersson

Det där jättebygget som Jula gör i Falköping, vad är det egentligen?

87 000 kvadratmeter ska byggas till godsterminal vid tågspåren.

– Vi kommer kunna lasta tågen från båda hållen samtidigt, säger Jula Logistics ABs vd Lennart Karlsson.

Julakoncernens planer och satsningar vid Västsveriges största järnväg började 2013. En lämplig anslutningspunkt för att nå transporterna med tåg blev Falköping där Västra stambanan funnits sedan 1850-talet.

– Vi startade i liten skala 2013, och då var det bara med Jula det gällde. Sedan kunde vi köpa loss mark 2018 och då började vi satsa mer på hållbara transporter med tåg. Det var en del som sa att de tolv milen till Göteborg med järnvägen var alldeles för lite, men det har gjort avtryck, säger Lennart Karlsson som är vd för Jula Logistics AB.

Redan i dag används området för järnvägstransport av gods, men det kommer bli mycket större.
Redan i dag används området för järnvägstransport av gods, men det kommer bli mycket större. Foto: Elin Andersson

Fler spår

Efter hand har Jula köpt loss både spår och terminaler.

– Sedan blev det mer mark och två spår till. Nu ska vi ha fem tågspår och 100 000 kvadratmeter rangerbangård, det är en stor stenlagd yta, beskriver han.

Och det var det som gällde fram tills nu i veckan när första spadtaget togs för ytterligare ett bygge. Terminalen på 87 000 kvadratmeter är på gång.

– Ja, vi bygger på cirka 90 000 kvadratmeter av de 130 000 som vi har här nu, säger Karlsson.

Lasta bättre

En av finesserna på det stora logistikområdet tycker han är att tågspåren dras så att de ska vara extra lätta att komma åt.

– Vi kommer kunna lasta tågen från båda hållen samtidigt.

Det kommande bygget är främst inte till för Julas egna verksamheter.

– Det är ett långt projekt, som tagit tio år. Det är spännande att se. Det här bygget är mer för andra exportindustrier i Skaraborg, inte alls så mycket för Jula utan för andra, säger koncernens ägare Karl-Johan Blank.

Karl-Johan Blank, ägare av Julakoncernen, bygger terminalen främst för andra företag i Skaraborg.
Karl-Johan Blank, ägare av Julakoncernen, bygger terminalen främst för andra företag i Skaraborg. Foto: Elin Andersson

Upp till 50 arbeten

Vilka företag som är på gång att hyra in sig i jätteterminalen kan de inte säga riktigt än.

– Det finns de som har behov av mellanlagring inom papper, trä och metall till exempel, menar Lennart Karlsson.

När allt är klart för den här etappen av utbyggnad, om ett till två år, förväntar man sig att 40-50 personer har fått jobb med att sköta logistiken kring logistiken.

– Vi ska också bygga kontor, så det kommer växa på med det, avslutar Karlsson.

Magnus Kristoferson, vd Jula Holding AB, var också glad vid första spadtaget för jätteterminalen.
Magnus Kristoferson, vd Jula Holding AB, var också glad vid första spadtaget för jätteterminalen. Foto: Elin Andersson

Och vi får väl se om det är där det slutar eller om Julakoncernen fortsätter att expandera på Marjarp i Falköping. De äger mer mark i området än vad de i dag använder.

– Jag hoppas att det här bara är början. Det här är bra logistik för Jula men också för våra kunder, säger Magnus Kristoferson som är vd på Jula Holding AB.

Artikeltaggar

FalköpingJula Holding ABJula Logistics ABJärnvägKarl-Johan BlankLogistikSamhälleSkaraborgTransport

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.