Hoppa till huvudinnehållet

Bedragare säger sig vara Konsumentverket

Publicerad:
Konsumentverket har fått in samtal och mejl från privatpersoner som utsatts för bedragare. Arkivbild.
Konsumentverket har fått in samtal och mejl från privatpersoner som utsatts för bedragare. Arkivbild. Foto: Patrik Lundin / SvD / TT

Flera privatpersoner har i veckan utsatts för bedrägeriförsök där någon utger sig för att ringa från Konsumentverket eller myndighetens vägledningstjänst "Hallå Konsument". Det uppger Konsumentverket på sin hemsida. Bedragare har sagt sig ha upptäckt ett obehörigt intrång på ett bankkonto, eller att någon försökt lura personen med ett telefonabonnemang. I ett fall ska bedragaren ha lyckats ringa från "Hallå Konsuments" telefonnummer. De drabbade har sedan uppmanats att logga in på sitt bank-id, vilket Konsumentverket aldrig gör.

"Konsumentverket ringer aldrig upp personer som inte kontaktat oss och vi ber dig aldrig logga in med bank-id", skriver myndigheten, och uppmanar dem som får ett sådant samtal att genast anmäla det till polisen.

Artikeltaggar

BankkontoEkonomiKonsumentKonsumentverketMyndigheter

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.