Hoppa till huvudinnehållet

Släppte dataspel i fjol - har gått med 213 miljoner i vinst

Publicerad:
Sandra Carlsson
sandra.carlsson@sla.se
Bild från succéspelet V Rising.
Bild från succéspelet V Rising. Foto: Stunlock studios

Skövdebolaget Stunlock Studios släppte sitt första spel på nästan sju år förra året. Spelet fick en omedelbar succé och har nu sålts i ett miljontals exemplar.

Vinsten för 2022 låg på hela 213 miljoner kronor.

– Det är många år av blod, svett och tårar för att nå dit vi är idag, säger finanschefen Filip Wannerskog till DI digital.

Det var i maj förra året som Stunlock studios släppte spelet ”V Rising”, som är ett vampyr-och överlevnadsspel.

Spelet, som kostade 20 euro styck, fick en omedelbar succé. Enligt DI digital hade spelet sålts i en miljon kopior efter första veckan. En månad efter var siffran uppe i två miljoner och vid årsskiftet hade det stigit till tre miljoner sålda kopior.

– Vi hade en positiv känsla och fick även positiv respons från tester och fokusgrupper under utvecklingen, men att den skulle få det mottagande den fick överträffade våra förväntningar”, säger Filip Wannerskog, finanschef på Stunlock studios till DI.

Årsomsättning på 458 miljoner

Stunlock studios grundades av en grupp spelutvecklare 2010. Deras riktiga genombrott kom 2016 när de lanserade spelet Battlerite. Omsättningen för Battlerite uppgick mot 50 miljoner kronor per år fram till 2018.

Stunlock studios spel ”Battlerite”.
Stunlock studios spel ”Battlerite”. Foto: Linus Wennblom

Efter 2018 beslöt sig Stunlock för att avbryta vidareutvecklingen av spelet och sedan 2019 äger det kinesiska bolaget Tencent 73 procent av aktierna.

Enligt DI digital landade Stunlocks årsomsättning för 2022 på 458 miljoner kronor, i vinst gick de alltså till 213 miljoner kronor.

– Det är många år av blod, svett och tårar för att nå dit vi är i dag, säger Filip Wannerskog till DI.

Artikeltaggar

AktierEkonomiIndustrierOmsättningSpel

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.