Hoppa till huvudinnehållet

Skövdebo har fått spännande roll för Sveriges AI-framtid: ”Förstår nomineringen”

Publicerad:
Reporter Philip Alfredsson
Philip Alfredsson
philip.alfredsson@sla.se
Fredrik Edholm är invald i det nationella AI-rådet.
Fredrik Edholm är invald i det nationella AI-rådet. Foto: Philip Alfredsson

Till vardags är han digitaliseringsstrateg på Skövde kommun, men nu får Fredrik Edholm ytterligare en IT-boll till att hantera.

Han är invald i ett nationellt AI-råd, med syftet att främja utvecklingen av AI i landet.

– Det känns kul att få vara med och driva frågorna framåt, säger Fredrik Edholm.

SKR och AI Sweden har tillsammans bestämt sig för att fokuset på AI ska stärkas inom Sverige.

Ett led i det är ett nystartat nationellt AI-råd, där utvecklingen för tekniken inom det offentliga ska prioriteras. En plats i rådet har tilldelats Skövdebon Fredrik Edholm, till vardags digitaliseringsstrateg på Skövde kommun.

– Det känns väldigt roligt och inspirerande att vara en del av rådet. Men jag kan också förstå varför jag blev nominerad, jag har haft ett stort intresse för AI över tid och jobbar mycket med hur kommuner kan dra nytta av det, säger Fredrik Edholm.

Rådet har träffats fem gånger på senaste halvåret, och väl där diskuterar de hur kommunerna kan bli stöttade i sin AI-utveckling. Tillsammans identifierar de olika tillämpningsområden.

De drar lärdomar från andra länder, regioner och kommuner, och försöker nu skapa en guide för svenska kommuner i hur de kan använda AI.

– AI-rådet har en ”mandatperiod” på två år, och man genomför projekt inom den tidsramen. När vi är klara hoppas vi ha en AI-guide klar för svenska kommuner och hur de kan använda det effektivt och säkert, säger Fredrik Edholm.

Hur rustade är Skövde för AI?

Då Fredriks jobb till stora delar handlar om att utveckla Skövdes och Skaraborgs övriga kommuners digitala arbete på sikt, är AI förstås en naturlig del av hur framtiden för kommunerna kommer att se ut.

– Skövde kommun ligger långt fram i de här frågorna. Det har funnits på agendan under en lång tid och det finns inom kommunens verksamhet i dag.

På vilket sätt?

– Ett exempel är kontaktcenter som har en AI-assistent, som hjälper till att sortera ärenden och göra hela processen snabbare. De tar emot 80 000 ärenden per år, även korta tidsvinster gör mycket för effektiviteten.

Artikeltaggar

ITNomineringarSkaraborgSkövdeSkövde kommunTeknikTeknik och vetenskap

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.