SLA stoppas från att bevaka Volvofestivalen både inför och under arrangemanget på lördag – den troliga orsaken är tidigare kritiska artiklar som tidningen publicerat. Men om det är anledningen svarar Volvoledningen inte på. ”Du är välkommen som privatperson, men för detta event har vi valt att bjuda in andra aktörer på vårt område för mediabevakning” är istället svaret från platschefen Rickard Lundberg.
Redan i januari kunde SLA avslöja att Volvo planerade ett jättearrangemang för lördagen den 9 september. Då skulle Skövdeborna få chansen att ta del av Volvos tvåmiljadersinvestering – det nya gjuteriet – övrig verksamhet i Skövdefabriken och höra om företagets omställning och framtidsplaner. Sedan en tid tillbaka syns också reklam för arrangemanget på en rad platser, där framgår bland annat att populära artisten Theoz kommer till festivalen och underhåller och under dagen ska även JAS 39 Gripen dundra över arrangemanget.
Vid det senaste öppet hus som bolaget arrangerade i Skövde, 2018, kom runt 3 000 besökare, intresset var stort att se ”vardagen” på en av Skövde största arbetsplatser.
SLA portas
Men hur årets arrangemang är planerat, hur många som kommer och vad besökarna i så fall gillar mest på festivalen – det får Skövdeborna ta del av någon annanstans än i SLA.
Tidningen har nämligen portats från arrangemanget och får varken göra intervjuer inför eller under festivalen. Platschefen Rickard Lundberg svarar SLA:s reporter så här på frågan om hur vår bevakning på plats kan fungera:
”Du är varmt välkommen som privatperson på vårt öppet hus, vi stänger inte ute någon. Men som Maria (Hillerström, kommunikationschef Volvo, SLA:s anmärkning) tidigare meddelat har vi för detta event valt att bjuda in andra aktörer på vårt område för mediabevakning”.
Den exakta orsaken till att tidningen stoppas och att bolaget ”bjudit in andra aktörer” är oklar, vid ett samtal med kommunikationschefen ställde SLA frågan om det hade med en tidigare publicerad granskning att göra, artiklar där anställda vädrade sitt missnöje med arbetsmiljön och den sexistiska kulturen på delar av arbetsplatsen. Då svarade Maria Hillerström att det inte var orsaken, då medias uppgift är att granska.
Genom åren har SLA bevakat Volvo i ett stort antal artiklar, huvudsakligen har det rört bolagets satsningar, upp- och nedgång i ekonomi och antalet anställda. Men aldrig tidigare har tidningen stoppats från ett arrangemang av den här typen, tvärtom har ”samarbetet” oavsett ämnet karaktäriserats av förståelse och respekt. Därför är det nu högst sannolikt att dagens fabriksledning ogillade granskningen och nu portar SLA.
”Otroligt förvånande”
SLA:s chefredaktör Peter Henriksson förstår inte Volvos beslut och anser att bolagets agerande är märkligt.
– Detta är otroligt förvånande och väldigt svårförståeligt. Jag har aldrig varit med om något liknande, trots över 40 år i mediebranschen. Det är en sak att Volvo har ett samarbete kring marknadsföring med en enskild aktör, men att vägra SLA tillträde till själva Volvofestivalen är något helt annat och betydligt allvarligare.
– Volvo säger inte rent ut att det handlar om SLA:s metoogranskning i februari/mars, men det är väldigt, väldigt svårt att tänka sig att det skulle handla om något annat.
Över 20 tjejer vittnar om sexism på Volvo: ”Onanerade på kollegans bil”Volvo:s platschef: ”Om man brutit mot detta så har man inget här att göra”Facket om den ”grabbiga och gubbiga” jargongen på Volvo: ”Rå men hjärtlig”