Hoppa till huvudinnehållet

Nytt rekordförsök för Magnus Carlsson – målet är 25 mil baklänges: ”Spännande utmaning”

Publicerad:
Reporter Peter Gustafsson
Peter Gustafsson
peter.gustafsson@mariestadstidningen.se
På lördag morgon inleder Magnus Carlsson sitt rekordförsök på Bällefors flygfält utanför Moholm. Den här gången kan publiken se honom köra 25 mil sittande baklänges. (ARKIVBILD)
På lördag morgon inleder Magnus Carlsson sitt rekordförsök på Bällefors flygfält utanför Moholm. Den här gången kan publiken se honom köra 25 mil sittande baklänges. (ARKIVBILD) Foto: Peter Gustafsson

På lördag tänker Magnus Carlsson ge sig på ett nytt rekordförsök.

Den Törebodabördige motorcykelföraren älskar baklängesåkning och ska nu köra i flera timmar på Moholmsstrippen.

– Tanken är att köra 25 mil på fem-sex timmar, berättar Magnus Carlsson.

Bällefors flygfält utanför Moholm är ibland skådeplatsen för dragracing.

Magnus, som bor i Väring, är ofta där för att träna och även ha uppvisning med sina motorcyklar. Han visade bland annat upp sina konster på dragracingen i början av juli.

Då kom Magnus dit med ett färskt världsrekord satt på Skövde flygplats.

Sittandes på tanken med benen över styret körde han motorcykeln i 202,67 km/h – på bakhjulet. Rekordet noterades av Guinness rekordbok.

Framskridna planer

Vid dragracingen i juli berättade Magnus att han siktade in sig på ett nytt rekordförsök – den här gången på Bällefors flygfält. Då hade han planen att köra cirka 25 mil sittande med ryggen i åkriktningen.

På lördag tänker han förverkliga sin dröm.

– Det är en spännande utmaning för mig. En helt annan utmaning än att köra några sekunder på bakhjul.

Det nuvarande rekordet har en indier och mäter 20 mil och 2 kilometer. Magnus Carlsson tänker slå det med råge, men för att lyckas krävs noggrann planering och att följa reglerna som Guinness rekordbok satt upp.

Törebodabördige Magnus Carlsson har tränat och planerat noggrant för att lyckas. Att motverka trötthet i kroppen är ett måste för att orka köra i fem-sex timmar baklänges. (ARKIVBILD)
Törebodabördige Magnus Carlsson har tränat och planerat noggrant för att lyckas. Att motverka trötthet i kroppen är ett måste för att orka köra i fem-sex timmar baklänges. (ARKIVBILD) Foto: Peter Gustafsson

Trafikverket har hjälpt till med att mäta ut det varv som ska köras på flygfältet (landningsbana inklusive ”taxibanor”).

– Varvet mäter 4.3 kilometer och jag ska köra 58 varv. Det blir runt 25 mil, berättar Magnus.

Allt måste dokumenteras genom bland annat vittnen och rörlig bild. Magnus får inte sätta ner foten i marken under försökets gång.

– Jag har en bränslesnål KTM 390 cc. Jag har bollat med kompisar och det är 34 mil bränsle i tanken.

Magnus har tränat en hel del inför uppdraget och konstaterar att det är lätt att bli trött i nacke och axlar. Därför gäller det att hitta olika sittpositioner. Hela tiden måste däremot kroppen vara vänd bakåt.

Han börjar på lördag morgon och väntas vara klar efter lunch.

– Folk får komma dit och titta om man vill. Grinden står öppen.

Om planeringen går i lås kommer Magnus Carlsson köra 58 varv på en varvbana vid Moholmsstrippen och därmed slå Guinnessrekord. (ARKIVBILD)
Om planeringen går i lås kommer Magnus Carlsson köra 58 varv på en varvbana vid Moholmsstrippen och därmed slå Guinnessrekord. (ARKIVBILD) Foto: Peter Gustafsson

Artikeltaggar

BälleforsKTMMotorcyklarMotorsport

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.