Hoppa till huvudinnehållet

Här är varorna som ökat mest i pris: ”Då kan de höja priset”

Publicerad:
Isak Barrljung
isak.barrljung@sla.se
Enligt Matpriskollens senaste analys så har butikernas egna varumärken sigit ovanligt mycket i pris under september.
Enligt Matpriskollens senaste analys så har butikernas egna varumärken sigit ovanligt mycket i pris under september. Foto: Isak Barrljung

Många basvaror har sjunkit i pris under september månad medan andra har stigit, det visar Matpriskollens senaste analys. Anmärkningsvärt är att man sett en ökning i pris på butikernas egna varumärken.

– Vissa delar kommer nog fortsätta sjunka, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Förra året kantades av dyrare spannmål och skenande elpriser – vilket resulterade i att brödpriserna var rekordhöga förra vintern. Sedan dess har både kostnaden för brödvete fallit med 20 procent och elpriserna sjunkit betydligt, vilket är den huvudsakliga anledningen till att bröd nu blir billigare.

Enligt Matpriskollens analys har Pågen sänkt priserna med drygt 5 procent, det gäller även andra bagerijättar, som Polarbröd och Fazer vilka också sänkt priserna på sina bageriprodukter.

– Vetet har ju gått ner i pris och elen har också gått ner, då blir det billigare att tillverka. Det beror nog också på att vi inte köper lika mycket, då måste man ju få ner prisbilden, säger Ulf Mazur.

Ulf Mazur tror att brödpriserna kommer hålla sig ungefär på den nivå de är på nu.

– Vissa delar kommer nog fortsätta sjunka. I Skaraborg kan ju årets utfall av spannmål påverka priserna, å andra sidan så går ju elpriserna nedåt. Så det finns saker som talar för att det kommer vara en måttlig prisutveckling.

Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. Foto: Caisa Rasmussen/TT

Mejerivaror fortsätter sjunka

Kvarg och Cottage Cheese är, tillsammans med bröd, den kategori av varor som minskade mest i september – då prissänkningen var 1.9 procent. En av kvargjättarna som minskat mest under månaden är Lindahls – som sänkt upp mot 10 procent mot konsument, under september.

I augusti sänkte Arla sina priser med 10 procent, vilket är en rekordhög sänkning. Även under september var det framförallt mejeriprodukter som fortsatt sjönk i pris, detta då Arlas konkurrenter tvingats sänka sina priser, enligt Matpriskollen.

Priset på köttfärs har ökat

Köttfärs är, tillsammans med frukt, den kategori av varor som ökat mest i pris under september, det gäller både fläskfärs och blandfärs, då priset gått upp med 1 procent.

–Det är inga jätteökningar, utan det rör sig om några kronor på ordinarie kilopris. Samtidigt så är ju köttfärs saker som man nästan bara köper på extrapris, säger Ulf Mazur.

Förklaringen till ökningen på frukt härleder Ulf Mazur och Matpriskollen helt enkelt till att de är varor vars pris påverkas av säsongen. Just nu är det melon, blåbär och rabarber som ökar mest i pris.

Bröd är en av de kategorier av varor som sjönk mest i pris under september.
Bröd är en av de kategorier av varor som sjönk mest i pris under september. Foto: Isak Barrljung

Butikernas egna märken dyrare

I motsats till bröd och mejeriprodukter har butikernas egna märken ökat osedvanligt mycket i pris, jämfört med övriga märken. Det gäller bland annat Willys, Lidl och ICAs egna varumärken. I genomsnitt har de varorna ökat med 0.3%.

– Man vet inte vad det beror på, men de kanske ligger först i kedjan, att de höjer först och sedan följer de andra märkena efter. Sedan kan det också bero på att vi som konsumenter köper mer av deras märken, och då kan de höja priset.

Kategorierna som minskat mest under september
KategoriArtiklarMinskning
Kvarg & Cottage Cheese113– 1.9%
Korvbröd 58– 1.5%
Matbröd1005– 1.4%
Hårdost414– 1.0%
Fil & Yoghurt 604– 0.9%
Blöjor 144– 0.9%
Mjölk & Grädde393– 0.9%
Växtbaserad ost 28– 0.7%
Nötkött529– 0.6%
Mjukost 77– 0.6%
Créme fraiche & Gräddfil 137– 0.6%
Kategorierna som ökat mest under september
Kategori ArtiklarÖkning
Köttfärs 197+1.0%
Frukt 540+1.0%
Caviar & Kaviar 90+0.8 %
Övrigt skafferi60+0.6%
Barnhygien 92+0.6%
Chark 978+0.6%
Olja & Vinäger 373+0.6%
Frysta grönsaker 219+0.6%
Juice, fruktdryck & smoothie 586+0.6%
Skaldjur 253+0.6%
Konserv & Burkar 907+0.6%

Fotnot: Statistiken är hämtad från Matpriskollen, som är en oberoende matprisapp, vilken listar och jämför priser på matvaror.

Matpriser Willys
Matpriser Willys Foto: Isak Barrljung

Artikeltaggar

ArlaButikerFazerHandelICA ABKonsumentLidlSkaraborgStatistikVarumärkenWillys

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.