Hoppa till huvudinnehållet

Skolorna prioriterar själva

Publicerad:
Marianne Gustafson, ordförande i barn- och utbildningsnämnden, svarar på insändaren om läromedel. Illustrationsbild.
Marianne Gustafson, ordförande i barn- och utbildningsnämnden, svarar på insändaren om läromedel. Illustrationsbild. Foto: Gorm Kallestad

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Svar till ”F.d. lärare” och insändaren ”Låt lärarna bestämma vilka läromedel de vill ha”. Tack för din sändare om att lyfta läromedlens betydelse och belysa olikheter och villkor i svensk skola.

Detta uppmärksammade Alliansen under förra mandatperioden och i budgetarbetet 2022 stärkte vi inköp av tryckta läromedel med 3,5 miljoner kronor, vilket motsvarar ungefär årsbudgeten för inköp av läromedel inom grundskolan. Det innebar att grundskolan 2022 köpte läromedel för cirka sju miljoner kronor. Medlen fördelades till samtliga skolor inom grundskolan.

I år utökades budgeten med 2,5 miljoner kronor för att finansiera årskostnaden för digitala läromedel. Denna kostnad tas centralt inom grundskolan och belastar inte skolornas budget. Det innebär att samtliga skolor nu har likvärdig tillgång till digitala läromedel.

Låt lärarna bestämma vilka läromedel de vill ha

I år har vi även sökt hela statsbidraget för tryckta läromedel på 3,1 miljoner kronor. Nästa år är förväntad bidragsram för tryckta läromedel 2,2 miljoner kronor för Skövde och vi kommer då att, precis som i år, söka hela bidragsbeloppet. Samtliga medel fördelas ut till skolorna som själva prioriterar hur medlen ska fördelas inom respektive ämne.

Marianne Gustafson (KD)

Ordförande barn- och utbildningsnämnden

Artikeltaggar

AlliansenBudgetarGrundskolanKristdemokraternaLärareSkola och utbildningSkolorSkövdeSkövde kommun