Hoppa till huvudinnehållet

Svenskarna äter mindre frukt och grönt – då sänker de priserna

Publicerad:
Reporter Jenny Hortlund
Jenny Hortlund
jenny.hortlund@sla.se
När svenskarna äter mindre frukt och grönt vill livsmedelsbutiken sänka priserna för tt bryta trenden.
När svenskarna äter mindre frukt och grönt vill livsmedelsbutiken sänka priserna för tt bryta trenden. Foto: Pär Fredin/TT

Höstens matpriser har fortsätt att stiga samtidigt som konsumtionen av frukt och grönt fortsätter att minska. Nu sänker Lidl Sverige priserna varje tisdag med 12 procent.

– Prisvärd mat ska inte avgöras av plånbokens tjocklek, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.

Enligt SCB steg priserna på grönsaker med 12,7 procent och frukt med 7,3 procent jämfört med jämfört med föregående år. Statistiken från Svensk Dagligvaruhandel visar att de svenska hushållen minskade sin konsumtion av frukt och grönt med 6,5 procent under det senaste året.

Den trenden vill nu Lidl bryta och sänker därför priserna på 150 varor med 12 procent varje tisdag under resterande av 2023.

– Vi arbetar varje dag för att leverera på vårt löfte om högsta kvalitet till branschens bästa pris. När vi nu sänker priset med 12 procent på tisdagar, gör vi det med förhoppningen om att dämpa en säsongsmässig prishöjning av frukter och grönsaker. Prissänkningen motsvarar momssatsen på frukt och grönt, och den kostnaden väljer vi att ta, säger Jakob Josefsson, i ett pressmeddelande.

I slutet av mars sänkte Lidl Sverige inledningsvis priset på över 100 varor med i snitt 11 procent.

Här är varorna som ökat mest i pris: ”Då kan de höja priset”De säljer överbliven mat för en billig peng: ”Slängde ganska mycket”

Artikeltaggar

GrönsakerLidlLidl SverigeMat och dryckSCBTrender

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.