Hoppa till huvudinnehållet

Black week är här – forskaren om dagarna: ”Konsumtionen är det sista vi överger”

Publicerad:
John Magnus Roos tror att vi fortsatt kommer att inhandla prylar under Black week.
John Magnus Roos tror att vi fortsatt kommer att inhandla prylar under Black week. Foto: Högskolan i Skövde

Black week, Cyber monday och Black friday. Dagarna blir fler och konsumtionen större.

Har vi nått en platå för reornas högtid?

– Mycket talar för att den här köphögtiden är här för att stanna, säger John Magnus Roos, lektor vid Högskolan i Skövde.

John Magnus Roos tillhör Sveriges mest prominenta forskare inom konsumtion. I över tio år har han varit redaktör för Konsumtionsrapporten, som Göteborgs universitet tar fram. Förutom vid Högskolan i Skövde och Göteborgs universitet är han också verksam vid Textilhögskolan i Borås och den nya centrumbildningen vid Handelshögskolan i Stockholm – Center for Wellbeing, Welfare and Happiness.

Han har, ur sitt forskarperspektiv, sett hur de svarta dagarna i slutet av november vuxit. Och det snabbt.

– Initialt fanns det en del motstånd, från såväl konsumenter som butiker. Men med åren har det blivit en invand tradition som har blivit större och större, säger John Magnus Roos.

Anledningarna till att Black friday har befäst sig rejält i Sverige är flera.

– Realisation bygger på knappheten, att det är ett erbjudande under en begränsad tid. Vissa kastar sig över rabatterade produkter, som de egentligen kanske inte ens behöver, bara för att erbjudandet är bra. Sedan imiterar vi människor varandra och det gör att vi köper något på Black friday, bara för att någon annan man känner också gör det.

Kommer konsumtionen att minska?

Trots att vi befinner oss i en lågkonjunktur, och att debatten om att handla klimatsmart är större än någonsin, så tycks det inte finnas något slut för svenskarnas konsumtion.

– Konsumtionen är det sista vi överger, så länge vi har köpkraft, säger John Magnus Roos.

Men vissa motståndsrörelser finns.

– Det finns såväl konsumenter och butiker som inte gillar Black friday-veckan med allt vad det innebär. Det finns rörelser som avråder från konsumtion och exempelvis pratar om ett köpfritt november. Men det motståndet väger inte upp, om vi tittar på försäljningsstatistiken så förstår vi att de flesta konsumenter och företag har anammat Black friday, säger John Magnus Roos.

Hur ser framtiden kopplat till Black friday ut, tror du?

– Forskning visar att det är lönsamt för branschen att ha försäljningshögtider likt Black friday, trots att priserna är kraftigt sänkta. Jag har svårt att tro att det kommer att minska inom en snar framtid. Men kanske finns det också konsumenter som känner att seriösa butiker inte har sådana rabatter, utan att de istället håller en jämn prisbild.

Artikeltaggar

BoråsButikerForskningGöteborgs universitetHandelHögskolan i SkövdeHögtiderKonsumentSkövdeStockholm

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.