Hoppa till huvudinnehållet

Förvirring kring ”erbjudande” om gravtvätt: ”Lätt att lura oss gamlingar”

Publicerad:
Isak Barrljung
isak.barrljung@sla.se
Det är inte första gången Skövdebor möts av de fakturaliknande erbjudandena från Gravskötsel & omvårdnad i sina brevlådor, i våras damp samma typ av erbjudanden ner.
Det är inte första gången Skövdebor möts av de fakturaliknande erbjudandena från Gravskötsel & omvårdnad i sina brevlådor, i våras damp samma typ av erbjudanden ner. Foto: Philip Alfredsson

Fakturaliknande erbjudanden om gravskötsel har börjat dimpa ner i Skövdebors brevlådor. Förvirrade gravinnehavare har hört av sig till Svenska Kyrkan i Skövde i tron om att de står bakom utskicken.

En av dem som fick hem ett fakturaliknande erbjudande är 79-åriga Annika Anell.

– Jag tyckte först att det såg ut som en faktura, säger hon.

I breven, som skickas ut av Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB, erbjuder företaget tvätt av gravsten. Vid en första anblick ser de snarare ut som en faktura än ett erbjudande, med OCR-nummer, bankgironummer och en sista dag för inbetalning. Men i en mindre textruta framgår det att det rör sig om ett erbjudande.

Under de senaste dagarna har ett tiotal personer ringt Svenska Kyrkan i Skövde för att försöka få klarhet i ”erbjudandet”, då de trott att kyrkan har något med utskicken att göra – men så är inte fallet.

– De undrar hur de ska göra med fakturan, och vi säger att det bara är att riva sönder och kasta den. För det är ju bara ett erbjudande och ingen faktura, säger Niclas Sjöberg, kyrkogårdschef på Svenska kyrkan i Skövde.

Niclas tror inte att någon av dem som nu hört av sig har betalat i tron om att det varit en faktura.

– Men det är säkert en del som inte läser så noga och betalar in.

Vad tänker du om utskicken?

– Jag tycker det är synd att man skickar ut ett så pass, jag ska väl inte säga otydligt erbjudande för yngre personer kanske förstår, men när det kommer till äldre personer. Det är synd att man går på den kategorin, med sådant som lätt kan uppfattas som en faktura.

Niclas Sjöberg, kyrkogårdschef på Svenska kyrkan i Skövde.
Niclas Sjöberg, kyrkogårdschef på Svenska kyrkan i Skövde. Foto: Amelie Länsberg

Annika trodde brevet var en faktura

En av dem som fått hem ett erbjudande från Gravskötsel & omvårdnad och som först trodde att det rörde sig om en faktura från Svenska Kyrkan är 79-åriga Annika Anell.

– Jag tyckte först att det såg ut som en faktura men jag upptäckte ganska snabbt att det var ett erbjudande, när man läser den finstilta texten ser man det. Då tänkte jag att ”det där erbjudandet ska vi inte gå på”, säger Annika Anell.

Annikas två syskon gick bort förra året och begravdes sedan vid två olika tillfällen i Skövde, men under en gemensam gravsten. När Annika sedan fick hem två olika fakturor, eller erbjudanden om underhåll, för en och samma gravsten, anade hon oråd.

Hon hörde då av sig till företaget, utan att få svar, sedan till Svenska Kyrkan i Skövde och förstod då att de inte hade något som helst samarbete.

– Det står ju gravnummer och begravningsplats och det ser seriöst ut. Men när jag nu tittar på loggan står det ju inget om Skövde eller Svenska kyrkan, säger hon.

Erbjudandet liknar i mångt och mycket en faktura.
Erbjudandet liknar i mångt och mycket en faktura. Foto: privat

410 anmälningar till Konsumentverket

Annika Anell och de tio andra som ringt upp Svenska Kyrkan i Skövde är långt i från ensamma om att få hem ett brev med avsändaren Gravskötsel & Omvårdnad. På flera håll i landet har det rapporterats om erbjudandena om tvätt av gravsten. Bland annat i Malmö, vilket Sydsvenskan skrivit om, och i Dalarna, vilket Sveriges Radio rapporterat.

Företaget har i skrivande stund blivit anmälda till konsumentverket 410 gånger, framförallt för vilseledande marknadsföring.

– Det är ju fult, det är väldigt lätt att lura oss gamlingar, säger Annika Anell.

Artikeltaggar

EkonomiFacebookMarknadsföringNorrköpingSkövdeStockholmSvenska kyrkanSyskon

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.